Even leek het erop alsof Perry Sport en Aktiesport V&D achterna zouden gaan, maar er is nu toch een koper gevonden. Het Britse JD Sports neemt het overgrote deel van de winkels over. Wat weten we van de betrokken partijen en wat kunnen we verwachten van de overname? Retailwatching.nl beantwoordt vier vragen.
1. Wat weten we van Perry Sport en Aktiesport?
De geschiedenis van Perry Sport gaat terug tot 1866. 150 jaar geleden was de retailer die we nu kennen van zijn sportwinkels een warenhuis gespecialiseerd in reisartikelen en speelgoed. Onder de naam Perry&Co werd de eerste vestiging in Amsterdam geopend.
De stap richting de sportretail volgt pas ruim negentig jaar later, als de familie Vester het bedrijf verkoopt aan de Bijenkorf. Na fusies met sportwinkels Leo van de Kar en Sporthuis Centrum ontstaat in 1978 Perry Sport, een fusiebedrijf met dan 21 vestigingen.
De in 2006 opgerichte Unlimited Sports Group (USG) koopt de keten van V&D, dat sinds 1984 eigenaar was van Perry Sport. USG was even daarvoor al eigenaar geworden van Aktiesport.
De geschiedenis van die winkelformule gaat heel wat minder ver terug, tot 1984. Toen opende de eerste winkel in Gouda, met als doel om de bekende sportmerken tegen een zo laag mogelijke prijs aan te bieden. In de dertig jaar die volgden groeide Aktiesport uit tot een landelijke keten met 180 winkels.
Eind vorig jaar nog opende de retailer een flagshipstore aan de Nieuwendijk in Amsterdam en op 6 februari, twee weken voor het faillissement, heropende het bedrijf de flagshipstore aan de Kalverstraat volgens het nieuwe concept.
2. Wat weten we van JD Sports Fashion?
Hoewel JD Sports een Britse keten is, is de retailer zeker geen onbekende in ons land. Het begon in 1981 met één winkel in het Noord-Engelse Bury. Al snel breidde het bedrijf flink uit in eigen land, waarbij vooral werd geprofiteerd van de enorme groei van internationale sportmerken als Adidas, Nike, Reebok en Puma.
Via diverse overnames verovert JD Sports in hoog tempo Europa, met winkelopeningen in Frankrijk, Spanje en Duitsland. Wereldwijd zit de retailer momenteel op zo’n achthonderd vestigingen.
Nederland is in 2013 aan de beurt. Net als nu met Perry Sport en Aktiesport, werd de aandacht van de Britse retailer ook drie jaar geleden getrokken door het faillissement van een Nederlandse keten: de mannenmodeketen Setpoint. JD kende daarmee direct een grootschalige entree in ons land, door maar liefst veertien van de in totaal zestien vestigingen over te nemen. Onder de naam JD richt het zich daar op de verkoop van sneakers. Later kwamen er nog twee winkels bij, in Rotterdam en Den Haag.
De formule is ‘zeer succesvol’, liet de lokale salesmanager Sam Davies in augustus vorig jaar nog weten aan RetailNews.nl. Het is niet voor niets dat de retailer in ieder geval een deel van de voormalige Setpoint-filialen wil verlaten om te verhuizen naar grotere locaties.
In Amsterdam is JD Sports sinds afgelopen najaar groots aanwezig, met een flagshipstore van negenhonderd vierkante meter op de Nieuwendijk. Het is daarmee de grootste winkel die de sportfashionretailer ooit heeft geopend. Klanten vinden in het Amsterdamse vlaggenschip een groot assortiment internationale sportmerken en de nieuwste technische snufjes.
JD Sports boekte vorig jaar een totale omzet van 1,5 miljard pond, omgerekend ruim 1,9 miljard euro, en een winst voor belastingen van 100 miljoen pond. Het bedrijf heeft bijna 16.000 werknemers in dienst.
Sinds 2005 is JD Sports Fashion voor 57 procent in handen van investeringsbedrijf Pentland Group, dat ook merken als Lacoste en Speedo bezit.
3. Hoe ziet de overname eruit?
Na het faillissement van USG, vorige maand, hebben negen partijen hebben een concreet bod op het concern ingediend. Genoemd, maar niet bevestigd, worden onder meer Intersport, Sports Direct en de Amsterdamse investeringsmaatschappij Convent Capital.
JD Sports is dus als winnaar uit de bus gekomen. Het Britse concern neemt het overgrote deel van de vestigingen van Perry Sport en Aktiesport over, maar het exacte aantal is nog niet bekend. Dat is afhankelijk van de prestaties van de winkels en de onderhandelingen met verhuurders.
Wat JD Sports met de winkels van plan is, is nog niet bekend. Of Perry Sport en Aktiesport als formules blijven bestaan bijvoorbeeld. Sportbranchespecialist Dave Quadvlieg van INretail verwacht dat Perry Sport wel behouden blijft. "Perry Sport heeft een sterke naam, ook in het buitenland."
Voor Aktiesport ligt dat volgens Quadvlieg anders. Het assortiment van die formule komt voor een groot deel overeen met dat van JD Sports en daarom verwacht hij dat die merknaam vervangen wordt. "Het ligt voor de hand om die winkels volledig te richten op de branding van het JD-label."
Retailkenner Rupert Parker Brady zegt tegenover het AD wel te verwachten dat beide merken behouden blijven. “In andere landen heeft JD Sports ze ook verschillende formules, zowel outdoor, sport als discount.''
4. Is JD Sports een geschikte overnamekandidaat?
De overname door JD Sports is niet alleen logisch, maar ook min of meer noodzakelijk, denkt Roland van Zetten. “Als ze de winkels niet zouden overnemen, hadden ze die op den duur wel uit de markt geconcurreerd”, zegt de retaildeskundige bij Q&A en voormalig HEMA-baas tegenover NU.nl.
Quadvlieg spreekt tegenover RetailWatching.nl over een 'stabiele partij' waar de consument zich weer snel thuis zal voelen. "Dat hebben ze wel bewezen met de overname van de Setpoint-winkels en met de grote winkel in Amsterdam."
Ook gezien de Europese expansie noemt Quadvlieg het een logische partij, terwijl JD Sports qua assortiment zowel goed bij Perry Sport als Aktiesport past. Beter dan bijvoorbeeld Sports Direct, dat eerder ook werd genoemd als gegadigde. "Dat zou ook een goede kandidaat zijn, maar richt zich wel op een lager segment."
Met JD Sports lijkt dus weinig mis als nieuwe eigenaar, al maakt Quadvlieg zich wel zorgen over het aantal sportwinkels in de markt. "Voor de totaalmarkt zou het niet verkeerd zijn als dat er minder zouden zijn."
Nu de overname rond is, is het afwachten of waakhond ACM ermee akkoord gaat dat JD Sports zijn winkeltotaal uitbreidt van achthonderd naar bijna duizend winkels. Een beslissing daarover wordt deze week nog verwacht.
Lees ook op RetailWatching.nl
Waarom winkels met maar één product in opkomst zijn
Einde van V&D is een geschenk uit de hemel
Oeps! We konden je formulier niet vinden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl